Monday, October 27, 2008

Гуру стратегического управления Майкл Портер: 5 сил - часть II с русскими эквивалентами сложных фраз

II. Threat Of Substitutes (угроза со стороны товаров-заменителей)
In Porter's model, substitute products refer to products (товарами-заменителями называются товары) in other industries. To the economist, a threat of substitutes (угроза со стороны заменителей) exists when a product's demand is affected (на спрос влияет) by the price change of a substitute product. A close substitute product (близкий товар-заменитель) constrains the ability (ограничивает возможность) of firms in an industry to raise prices.
The competition engendered by a Threat of Substitute (конкуренция, порожденная товарами-заменителями) comes from products outside the industry. The price of aluminum beverage cans (алюминиевых банок для напитков) is constrained (сдерживается) by the price of glass bottles, steel cans, and plastic containers.


III. Buyer Power
The power of buyers (сила/влияние покупателей) is the impact (воздействие) that customers have on a producing industry. In general, when buyer power is strong, the relationship to the producing industry is near to what an economist terms (называют термином) a monopsony (монополия единственного покупателя определённого товара) - a market in which there are many suppliers (поставщиков) and one buyer (e.g. – Defense Ministry purchases from defense contractors (подрядчики)). Under such market conditions, the buyer sets the price (устанавливает цену). In reality few pure monopsonies exist, but frequently there is some asymmetry between a producing industry and buyers.


IV. Supplier Power (сила/влияние поставщика)
A producing industry requires raw materials (здесь: исходные материалы) – labor (рабочая сила), components, and other supplies. This requirement leads to buyer-supplier relationships (отношения) between the industry and the firms that provide (поставляют) it the raw materials used to create products. Suppliers, if powerful, can exert an influence (оказывать влияние) on the producing industry, such as selling raw materials at a high price to capture (чтобы захватить) some of the industry's profits.


V. Barriers to Entry (барьеры для доступа [конкурентов на рынок])
It is not only incumbent (уже действующие) rivals that pose a threat to (представляют угрозу для) firms in an industry; the possibility that new firms may enter the industry also affects (влияет на) competition. In theory, any firm should be able to enter and exit a market (должна быть в состоянии выйти на рынок и уйти с него), and if free entry (свободный доступ) and exit exists, then profits always should be nominal (незначительный). In reality, however, industries possess (обладают) characteristics that protect (охраняют) the high profit levels of firms in the market and inhibit (препятствовать) additional rivals from entering the market. These are barriers to entry (препятствия доступу).
Barriers to entry are more than the normal equilibrium adjustments (корректировки равновесия спроса и предложения) that markets typically make. For example, when industry profits increase, we would expect additional firms to enter the market to take advantage of the high profit levels (мы ожидаем появления на рынке дополнительных компаний с целью выгодного использования высокого уровня прибыли), over time profits decrease (с течением времени прибыль сокращается) for all firms in the industry. When profits decrease, we would expect some firms to exit the market thus restoring a market equilibrium (мы ожидаем, что некоторые компании уйдут с рынка, восстановив рыночное равновесие). Falling prices, or the expectation that future prices will fall, deters rivals from entering a market (сдерживают появление конкурентов на рынке). Firms also may be reluctant (могут не хотеть) to enter markets that are extremely uncertain (чрезвычайно неустойчивые), especially if entering involves (вход требует) expensive start-up costs (издержки, связанные с пуском нового предприятия). These are normal accommodations (здесь: приспособления) to market conditions. But if firms individually keep prices artificially (искусственно) low as a strategy to prevent potential entrants from entering the market (по предотвращению вступления на рынок новых игроков), such entry-deterring pricing (ценовая политика, сдерживающая появление новых игроков на рынке) establishes a barrier (устанавливает препятствие).

No comments: